Od 2 stycznia 2012 r. do 30 czerwca 2012 r. w 8 szkołach podstawowych naszej gminy realizowany był projekt systemowy pod nazwą „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów kl. I-III szkół podstawowych w gminie Błażowa”. Wartość całego projektu wyniosła 251 672,21 zł. Są to środki  pochodzące z Unii Europejskiej,  otrzymane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zajęcia projektowe w szkołach podstawowych: w Piątkowej, Białce, Lecce, Błażowej Dolnej, Futomie i Kąkolówce.

W projekcie zorganizowano 11 rodzajów zajęć,  którymi objęto 244 uczniów, zarówno  bardzo zdolnych, jak i tych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Typy zajęć w poszczególnych placówkach  uzależnione były od wyników diagnoz uczniów przeprowadzonych przez szkoły i przedszkola, o czym szczegółowo pisaliśmy w poprzednim artykule zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Błażowej oraz w „Kurierze Błażowskim nr 12.

Warto również przypomnieć o doposażeniu szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne, specjalistyczne programy komputerowe do pracy indywidualnej z uczniami, komputery, wideoprojektory, drukarki i miniwieże. Ponadto zakupiono meble do klas, sprzęt sportowy oraz stroje regionalne,  które są wykorzystywane na zajęciach rozwijających  zainteresowania i uzdolnienia taneczne. Na doposażenie szkół przeznaczono ponad  połowę budżetu projektu, tj. 146 322,21 zł.

Interesujące programy zajęć oraz nowoczesne pomoce dydaktyczne wpływały pozytywnie na motywację uczniów do pracy i utrzymanie wysokiej frekwencji. Przeprowadzona w czerwcu  ewaluacja projektu wykazała, że osiągnięto założone cele, z których najważniejszymi są przyrost wiadomości, umiejętności i rozwój zainteresowań uczniów  oraz przezwyciężenie trudności dydaktycznych, wzrost motywacji do nauki  czy korekta  zdiagnozowanych wad.

Do końca czerwca 2012 r. zrealizowano łącznie 1505 godzin. W każdej szkole odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego zaprezentowano efekty zajęć i przekazano informację o rezultatach. W spotkaniach uczestniczyli zaproszeni goście i rodzice uczniów.  Mieli oni okazję obserwować swoje dzieci podczas wykonywania zadań i ćwiczeń. Rodzice z dużym zainteresowaniem śledzili postępy uczniów i oglądali zakupione pomoce. Chętnie włączali się w wykonywanie różnych zadań, pytając nauczycieli o szczegóły związane z kontynuacją ćwiczeń

w  domu.  Potwierdza to, że osiągnięty został jeszcze jeden cel projektu, jakim jest wzrost świadomości i wiedzy rodziców na temat indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych  dzieci.

 

 Pokaz umiejętności w wykonaniu uczniów ze szkoły w Lecce, Futomie, Białce, Piątkowej, Błażowej Dolnej, Nowym Borku i Kąkolówce. 

 Podsumowanie projektu w Szkole Podstawowej w Błażowej. 

Efekty zajęć projektowych - prace wykonane przez uczniów ze szkół w Błażowej Dolnej i Nowym Borku. 

Koordynator projektu: Beata Więcławska-Pękala